woensdag 2 januari 2008

Oud en nieuw in San Juan del Sur


Op 31 december kwam ik weer aan in San Juan del Sur, wat inmddels wemelde van de toeristen!
's Avonds ben ik met de Nicaraguanen wat rum gaan drinken wat gebruikelijk is op oudjaar en alle mogelijke andere feestjes. Het smaakte me niet erg, zeker niet in combinatie met limoen en zout! Maar dat is hier een lekkernij. Helaas geen oliebollen dit jaar....
In Nicargua zijn er verschillende tradities. 1 daarvan heb ik de week voor kerst ondergaan, en was dat alle kinderen en mensen die dat leuk vinden ´s nachts herrie gaan maken op straat tussen 3 en 5 uur, het heeft te maken met de aankondiging van kerstmis. De mensen zijn overdag niet te genieten want iedereen heeft slecht geslapen, ´muy enojada´zegt Rosa een paar keer op een dag, wat ´heel kwaad´ betekent. Gelukkig heb ik een voorraad oordoppen bij me..
Oudjaar was echt bijzonder vond ik. De volgende traditie: Mensen maken een levensgrote pop met kleren en al en vullen die met vuurwerk of andere rommel en steken die om 12 uur in de fik als symbool voor het oude jaar dat voorbij is. De pop heeft kenmerken van dingen die de mensen hebben meegemaakt in het oude jaar, het is een feest om het aan te steken en daarna knalt en rookt alles en danst iedereen op de maat van de muziek die de muziekanten op elke hoek van de straat maken! Het was een hele goed sfeer, en ik heb lekker meegedanst!
Nog een paar dagen hier in San Juan en dan begint mijn komende taak! Ik wordt vrijdagavond verwacht in het hoofdkantoor van NPH ( wereldouders) en dan begint het volgende avontuur!
Ik ga dit leuke plaatsje vast missen, maar ben altijd welkom bij Rosa. ´Mi casa es tu casa´ is me al beloofd...


3 opmerkingen:

Haken met Carla zei

He, Liselot
Super om je blog te lezen.
Heel veel succes morgen als je naar het weeshuis gaat! Spannend lijkt me. Hier waren de oliebollen weer heerlijk. Pieter is op oudjaarsdag behoorlijk in de weer geweest. We hebben oud en nieuw bij Paul en Roos gevierd en hebben nog aan je gedacht!
Doei
Carla

Anoniem zei

Hallo lieve lot Ik heb de hela nach gedanst. Ben nog brak, en het is nu al 3 januari. haha Wat leuk dat jij ook lekker hebt gedanst. En wat goed te elzen da tje zo geniet. Kus lonneke

ingeborg zei

Ha die lieverd, een gelokkig neuijar sal mar seisen, ha ha jou Spaans zal nu wel veel beter zijn dan een maandje geleden.......Harrie loopt een hele preek te geven over APPELMOES, iedere keer koopt ze weer sardientjes en die appelmoes, nee....dat mag ik niet meer doen...
Maar ik was echt geschokt door dat lijk dat verbrand werd. en toen bleek het dus een ritueel te zijn, ja echt beter dan wat wij hier doen met veel vervuiling, glasscherven, troep, gepis, gedoe en natuurlijk weer gewonden en echt de hele stad ligt vol rode troep na ja nu weten we het wel weer.....ik ben tenminste...lekker gaan zwingen en dat was toppie nou meid ik wens je een mooi jaar toe en een mooie aankomst daar in het kindertehuis, waar je ook een fijn prive-plekje voor jezelf mag hebben...
Ik hoop op nog meer goeie foto's en verhalen, heel veel liefzzzzzz en kuzzzzzjes van Ingeborg en Moos is echt zo'n drol, hij zegt steeds: paairdtje tegen alles wat op paard lijkt en trein tegen alles wat rijdt zo schattig......ik lach me rot...liefs nu ga ik echt de was ophangen......